(del av Johan Skyttesskolan)
Skolans fastighetsyta är begränsad vilket ställer stora krav på den nya skolgården i form av slitstyrka på material och växtlighet men också på de olika rummens funktioner och upplevelsevärde. Detta innebär i praktiken att alla ytor, kanter topografi och allt som tillförs ska ha en given funktion. Idén med konceptet är att lyfta kanternas betydelse för att skapa spänning mellan ytor. Lyfter man upp kanterna så skapar man en topografi och ytarean på skolgården ökar samtidigt som man får en större variation. Kanter triggar rörelsen genom de olika rummen. Runt naturmarken ligger en träbryggan i olika nivåer som ramar in skolgårdens skatt men lämnar den ändå orörd. I norra hörnet finns ett rum med klätter och rörelselek av olika slag. Längs med skolbyggnaden är ytan flexibel för olika typer av lekar och spontana bollspel.
Den östra sidan står i kontrast till den västra sidans rena ytor starka former och rörelse. Men sina Intima rum, grönska i olika höjder, vila och samtal. Kullar planteringar och slingrande stigar bryter av det avlånga rummet.Här finns hängmattor, sittgradänger för mindre grupper, odlingsmöjligheter och ytor för utelabb.
Ekängens skola med årskurrsen f-6 ligger i Hägersten inte långt från Älvsjö skolan. I den västra delen, längs med Svartlösavägen finns en grupp med större ekar som växer på toppen av en berghäll och är perfekt för naturlek. På den östra sidan sticker en tunga av sten in på gården från den stora bmx-banan som utgör en perfekt klätteryta. Den östra sidan har även en del mindre träd och gräsytor. På skolgården finns en del sportaktivitet som pingis, basket och en bollplan med plank som mål. Strax utanför skolgården finns en multisportplan som används av barnen och är ett viktigt komplement till skolgården.
Ett litet tankeexperiment;
idag är skolgårdsytan ca 4600m2 fördelat på 630 elever och 70 pedagoger vilket ger strax över 7m2/elev.
Skolgårdens yta är som sagt begränsad på det horisontella planet men inte i det vertikala.
Hur kan man med det vertikala planet fördubbla skolgårdens yta?
Allt som tillförs ska ha en funktion.
Idén med konceptet är att lyfta kanternas betydelse för att skapa spänning mellan ytor. Lyfter man upp kanterna så skapar man en topografi och ytarean på skolgården ökar samtidigt som man får en större variation. Kanter triggar rörelsen genom de olika rummen.
SKOLGÅRDENS MANIFEST
-Högt lekvärde på liten yta